måndag 27 april 2009

We are adult, motherf@&%€#!

Nu har det gått en vecka sedan jag skrev ett inlägg här. Detta beror på att jag har varit upptagen med att vara vuxen.

Jag har jobbat över, kollar fastighetsmarknaden, haft telefonkonferens, betalat räkningar, handlat mat, packat, kört bil, pratat med Marcus Birro i sr och klippt gräset. När jag var yngre undrade jag alltid varför vuxna sa att de inte hade tid, det fanns ju hur mycket tid som helst! Tid för dataspel, fotboll, zappande, bad och glass i solen. Sen när man drog ut i världen trodde man att det skulle vara ett överflöd av tid, då man inte längre var "upptagen" med att bo hemma. Min polare är snart klar med sin femåriga utbildning på högskolan, och helt plötsligt har tiden bara runnit iväg.

Men måste det vara så? I all denna stress har vi ju faktiskt en massa valmöjligheter att hinna med hur mycket som helst! Man kan läsa tidningen på bussen, lyssna på ny musik på väg till jobbet, sms:a för att hålla kontakten, handla kläder på internet, luncha med gamla vänner, ta en öl efter jobbet och titta på inspelade favoritprogram när det passar. 

Så varför gör man inte det? Det finns hundra andra saker till förutom de ovan nämnda att syssla med, men ändå hamnar man mest som oftast i någon form av degbulle-stadie. Det hör på något sätt ihop med att vara vuxen, att inte lalla runt och ta sitt ansvar. Det är dessutom viktigt att inte bränna ut sig sägs det. Vi hade en diskussion i helgen om hurvida alla uppfinningar vi har idag kommer att leda till att alla människor till slut inte gör någonting själva. Jag tror kanske det, men hoppas verkligen att det inte blir så. För bövelen...

Nej, nu är det måndag igen, och som inför starten på varje ny vecka, tänker jag lova mig själv att jag skall göra allting som jag vill, och syssla med både det ena och det tredje. Till exempel multi-taskar jag nu genom att skriva detta inlägg samtidigt som jag tittar på TV! Det här är nämligen min teori:

När man går från att vara barn till att leva som vuxen har man ett gäng föreställningar om hur saker och ting skall vara. Det handlar inte om myndighetsålder (typ 20), utan om ett levnadssätt. När man är klar med vad det nu är man skall vara klar med (resa, supa, klubba, vikariera, vara rockstjärna e.t.c), och börjar ta ansvar efter stereotypen "vuxen", förväntas man bete sig på ett annat sätt. Men man glömmer bort att man i detta fall både kan ha kakan och äta den samtidigt.

Därför tänker jag nu göra allt i min makt för att försöka vara både ungdom och vuxen på samma gång. Att fortfarande tycka att tecknat är roligt, samtidigt som jag fyller i sista kontrolluppgiften på min deklaration. Att dricka hallonsaft på väg till mötet på banken. Ni fattar vad jag menar... Fast man har en massa ansvar och håller på att "växa upp för faan" tror jag att det är viktigt att ta sig tid att njuta. För tiden går ju så fort, och om allt man har att visa när tiden tar slut är ett radhus och pärmar med papper kommer man förmodligen att ångra sig.

Så se till att göra någonting "ovuxet" idag. Inte för min skull, utan för er egen!

xoxo, Gossip boy.



1 kommentar:

Karin sa...

Det är ändå lite förbjudet att ha en jätterolig blogg och sen typ aldrig uppdatera den. Teaser.