lördag 6 juni 2009

Propaganda, eller inte?


Sooåw... "Om man inte lär sig att stava blir man en idiot när man blir vuxen". Detta är vad en utav mina lärare en gång sade till en förkrossad klasskamrat, som därefter gråtande plöjde igenom svenska-boken åtskilliga gånger tills han lärt sig stava till-Nationalencyklopedin- utantill.
Eller den här: "Man skall inte äta blodpudding samtidigt som man dricker mjölk". Att göra detta innebär tydligen total näringsförlust, och att man lika gärna kunde ha knaprat på en bit kartong i en halvtimme. Behöver jag nämna; "leker man med elden kissar man på sig", eller börjar ni hänga med på vart jag vill komma?
Det finns så himla många sätt att göra saker och ting, men endast ett fåtal som är rätt. Eller i alla fall anses acceptabla enligt sociala normer. Vissa saker gör man bara inte, som att ställa sig rakt uppochned och skrika fula ord på mitten av medborgarplatsen, öven om man skulle vara väldigt arg. Det intressanta är att det är absolut inget fel med denna handling, eftersom vi har yttrandefrihet i Sverige, och så länge ingen kommer fram och klagar kan man fortsätta. Helt OK... rent lagmässigt alltså, men att visa känslor/uttrycka ilska så öppet är lika nedvärderat som att gå före någon i en kö (vad exakt är det folk tror kommer att hända, skall polisen komma och ta er om ni tränger er eller vadå!?).
Alla som känner mig ser naturligtvis rakt egenom dessa påståenden, och jag erkänner direkt att jag tycker att det är ganska skönt med dessa sociala koder, och jag skulle inte dra mig för att ropa till mig närmsta väktare om ett gäng småkids med gummisnoddar runt jeansen trängde sig före mig i kön på ICA. Så gör man inte! Eller... Vem är det egentligen som har bestämt att det är så?
Idag när Helena provade en massagestol på en hälsokost-butik kom det helt plötsligt en expedit framspringandes som ömsom lugn/stressad förklarade att massage kring svankområdet kan sätta igång förlossningsskedet. Säger vem, undrar jag... En expert såklart!
Men det är dessa "experter" som dikterar det mesta med hur vi lever vår vardag. Det kan man tycka är tragiskt, men när man funderar närmare på det skulle förmodligen samhället kolapsa om vi inte hade dessa "osynliga" regler. Alla skulle löpa amok tror jag... Kanske, eller inte! Vad vet man egentligen, sanningen är att man kanske faktiskt måste testa saker och ting istället för att sitta och tjaffsa hela tiden. För det är när någon av dessa regler bryts, och tillräckligt många är med på det, som det blir en förändring.
Det kan vara stora omväldigande saker som växlandet till högertrafik, eller småsaker som att man står på höger sidan av rulltrappan och går på den vänstra (en variant av regel som fortfarande inte gäller på NK, eller i Göteborg). Vad jag vill ha fram är två saker: Think outside the box, och våga tycka annorlunda! Det är två timmar efter den, enligt utsago, förlossningsframkallande massagen och grabben har inte gett mer liv ifrån sig än vanligt. Sååååå!

Inga kommentarer: